Scratch ile Geometrik Şekil Çizme

 Scratch Programını kullanarak dördüncü etkinliğimiz olan Geometrik Şekil Çizme animasyonu hazırlayacağız. Bu etkinlikte öğrencilerimize Scratch Programında daha önce CODE.ORG etkinlikleri yaparken sanatçı bölümünde bol bol yaptığımız üçgen çizdirme, kare çizdirme ve çember çizdirme   animasyonu hazırlayacağız.

Scratch programını açtıktan sonra ilk olarak kullanacağımız arka planı ve karakterleri eklemeliyiz. Bu animasyonda şekil çizdireceğimiz için arka plan temasında resim kullanmak pek mantıklı olmayacaktır. Bu yüzden beyaz zemin veya düz renkler içeren bir arka plan seçmekte fayda var. Karakter olarak ise Scratch kuklalarından Kalem kuklasını seçeceğim. Sizlerde istediğiniz kuklayı seçebilirsiniz.

Yukarıda resimde görülen alanda kırmızı yuvarlak içine aldığım butonlardan 1.butonu kullanarak istediğiniz bir dekor resmi seçin daha sonra 2. butonu kullanarak istediğimiz kuklayı animasyonumuza ekleyelim.

Kuklaları ekledikten sonra düzeni ayarlamak size kalmış. Ben yukarıdaki gibi yerleştirdim. Sizin dekor ve kuklalara göre düzeni ayarlamanız lazım. Bunun için sürükle bırak yaparak karakteri yerleştiriniz.

Eklediğiniz karakteri büyültüp küçültmek için yukarıda gördüğünüz menü araçlarını kullanabilirsiniz. Büyüklük alanına sayısal değer girerek istediğiniz büyüklüğe ayarlayınız.

Program ilk açıldığında gelen kedi karakterini ise üzerine tıklayarak üzerinde beliren çöp kovasına basarak silebilirsiniz. Diğer bir seçenek ise kedi üzerinde sağ tıkladıktan sonra sil butonuna basmanız.

 Animasyonumuzun dizayn kısmını bitirdik. Can alıcı noktaya geldik. Dersimiz için asıl önemli nokta şu andan itibaren başlamaktadır. Kuklalara gerekli kodları ekleyerek onları animasyona çevireceğiz. İlk kodumuzu ekleyelim.

Kalem kodları KOD dizininde gözükmemektedir. Kalem kodlarını KOD dizinine eklemek için önce yukarıdaki resimde kırmızı daire içine aldığım eklenti ekle butonuna tıklayınız.

Daha sonra açılan eklentiler sayfasından yukarıdaki resimde kırmızı çember içine aldığım Kalem Eklentisine tıkladığınızda KOD dizinine eklenmiş olacaktır.

İlk kodumuzu eklemek için kuklalar bölümünden eklediğim kuklaya tıklıyorum ve onu seçili hale getiriyorum. Ekranın sol üst tarafında bulunan seçeneklerden KODLAR menüsü altında bulunan kodları kullanarak aşağıdaki kod dizinini oluşturuyorum.

Yukarıda gördüğünüz gibi kodları ekleyerek animasyonu oluşturabilirsiniz. Burada Code.org etkinliklerinden farklı olarak piksel yerine adım kodu kullanılmaktadır.

Üçgenin kenarlarını 125 adım git ve 120 derece dön  kodlarını 3 defa tekrarla koduna yerleştirerek oluşturduk

Karenin kenarlarını 110 adım git ve 90 derece dön  kodlarını 4 defa tekrarla koduna yerleştirerek oluşturduk.

Çemberi 1 adım git ve 1 derece dön  kodlarını 360 defa tekrarla koduna yerleştirerek oluşturduk.

 Kalemi bastır kodunu ise arkasında iz bırakıp üçgen şeklini ortaya çıkarabilmek için kullandık. Kalem kalınlığını 5 yaparak daha görünür hale getirmeye çalıştık. Tümünü sil kodunu kullanma amacımız daha önce çizilen şekli her yeni başladığında silerek temiz bir sayfada çizim yapılmasını sağlamaktır. X: -200 Y: 0 konumuna git kodunu ise animasyon her açıldığında kuklamızın belirlediğimiz konumuna gelerek çizgi çizmeye başlamasını sağlamak için kullandık. 1 saniye bekle kodlarını ise çizilen karenin nasıl çizildiğini görüntüleyebilmek için kullandık.

Siz kendi animasyonunuzda farklı karakterler kullanabilir. Karenin, üçgenin ve çemberin kenar boyutlarını, çizginin kalınlığını, çizgi rengini istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Ayrıca eklenen kodların hangi başlıkta olduğunu bulamazsanız renklerine bakarak daha kolay bulabilirsiniz.

Projenizi tamamladıktan sonra üst tarafta bulunan Untitled alanına kendi adınız-Tanışma yazıp Paylaş butonuna basınız. Açılan sayfada sağ altta Stüdyoya Ekle butonuna basıp,  açılan ekranda Geometrik Şekiller stüdyosunu seçip altta tamam butonuna basarak projenizi öğretmeninizin ve sınıf arkadaşlarınızın görmesi için sınıf kendini tanıtma stüdyosuna kaydediniz.

Cafer Gazi HARMANCI

Benim çalışmamın bitmiş hali bu şekilde:

Kaynak: https://ozgurseremet.com/scratch-ile-kodlama-egitimi/

Yorum Yaz