Scratch Programını kullanarak dördüncü etkinliğimiz olan Geometrik Şekil Çizme animasyonu hazırlayacağız. Bu etkinlikte öğrencilerimize Scratch Programında daha önce CODE.ORG etkinlikleri yaparken sanatçı bölümünde bol bol yaptığımız üçgen çizdirme, kare çizdirme ve çember çizdirme animasyonu hazırlayacağız.
Scratch
programını açtıktan sonra ilk olarak kullanacağımız arka
planı ve karakterleri eklemeliyiz. Bu animasyonda şekil çizdireceğimiz için arka plan
temasında resim kullanmak pek mantıklı olmayacaktır. Bu yüzden beyaz zemin veya
düz renkler içeren bir arka plan seçmekte fayda var. Karakter olarak ise
Scratch kuklalarından Kalem kuklasını seçeceğim. Sizlerde istediğiniz kuklayı
seçebilirsiniz.
Yukarıda resimde görülen
alanda kırmızı yuvarlak içine aldığım
butonlardan 1.butonu kullanarak istediğiniz bir dekor
resmi seçin daha sonra 2. butonu kullanarak istediğimiz kuklayı animasyonumuza
ekleyelim.
Kuklaları ekledikten sonra düzeni ayarlamak size kalmış. Ben yukarıdaki gibi yerleştirdim. Sizin dekor ve kuklalara göre düzeni ayarlamanız lazım. Bunun için sürükle bırak yaparak karakteri yerleştiriniz.
Eklediğiniz karakteri
büyültüp küçültmek için yukarıda gördüğünüz menü araçlarını kullanabilirsiniz. Büyüklük alanına sayısal değer girerek
istediğiniz büyüklüğe ayarlayınız.
Program ilk açıldığında
gelen kedi karakterini ise üzerine tıklayarak üzerinde
beliren çöp kovasına basarak silebilirsiniz. Diğer bir seçenek ise kedi
üzerinde sağ tıkladıktan sonra sil butonuna basmanız.
Animasyonumuzun dizayn kısmını
bitirdik. Can alıcı noktaya geldik. Dersimiz için asıl
önemli nokta şu andan itibaren başlamaktadır. Kuklalara
gerekli kodları ekleyerek onları animasyona çevireceğiz. İlk kodumuzu
ekleyelim.
Kalem kodları KOD dizininde gözükmemektedir. Kalem
kodlarını KOD dizinine eklemek için önce yukarıdaki resimde kırmızı daire içine
aldığım eklenti ekle butonuna tıklayınız.
Daha sonra açılan eklentiler sayfasından yukarıdaki
resimde kırmızı çember içine aldığım Kalem Eklentisine tıkladığınızda
KOD dizinine eklenmiş olacaktır.
İlk kodumuzu eklemek için kuklalar bölümünden eklediğim kuklaya tıklıyorum ve onu seçili hale
getiriyorum. Ekranın sol üst tarafında bulunan seçeneklerden KODLAR menüsü
altında bulunan kodları kullanarak aşağıdaki kod dizinini oluşturuyorum.
Yukarıda gördüğünüz gibi
kodları ekleyerek animasyonu oluşturabilirsiniz. Burada Code.org
etkinliklerinden farklı olarak piksel yerine adım kodu
kullanılmaktadır.
Üçgenin
kenarlarını 125 adım git ve 120 derece dön kodlarını 3 defa tekrarla koduna yerleştirerek
oluşturduk
Karenin
kenarlarını 110 adım git ve 90 derece dön kodlarını 4 defa tekrarla koduna yerleştirerek
oluşturduk.
Çemberi 1 adım
git ve 1 derece
dön kodlarını 360 defa
tekrarla koduna yerleştirerek oluşturduk.
Kalemi
bastır kodunu ise arkasında iz bırakıp üçgen şeklini ortaya çıkarabilmek
için kullandık. Kalem kalınlığını 5 yaparak daha
görünür hale getirmeye çalıştık. Tümünü
sil kodunu kullanma amacımız daha önce çizilen şekli her yeni başladığında
silerek temiz bir sayfada çizim yapılmasını sağlamaktır. X: -200
Y: 0 konumuna git kodunu ise animasyon her açıldığında kuklamızın belirlediğimiz
konumuna gelerek çizgi çizmeye başlamasını sağlamak için kullandık. 1
saniye bekle kodlarını ise çizilen karenin nasıl çizildiğini görüntüleyebilmek
için kullandık.
Siz
kendi animasyonunuzda farklı karakterler kullanabilir. Karenin, üçgenin ve çemberin kenar
boyutlarını, çizginin kalınlığını, çizgi rengini istediğiniz gibi
ayarlayabilirsiniz.
Ayrıca
eklenen kodların hangi başlıkta olduğunu bulamazsanız renklerine bakarak daha
kolay bulabilirsiniz.
Projenizi
tamamladıktan sonra üst tarafta bulunan Untitled alanına kendi
adınız-Tanışma yazıp Paylaş butonuna basınız. Açılan
sayfada sağ altta Stüdyoya Ekle butonuna basıp, açılan
ekranda Geometrik Şekiller stüdyosunu seçip altta tamam butonuna
basarak projenizi öğretmeninizin ve sınıf arkadaşlarınızın görmesi için sınıf
kendini tanıtma stüdyosuna kaydediniz.
Cafer
Gazi HARMANCI
Benim çalışmamın bitmiş hali bu şekilde:
Kaynak: https://ozgurseremet.com/scratch-ile-kodlama-egitimi/
Yorum Gönder